Nejčastější chyby v matrice
<< Klikni pro zobrazení obsahu >> Navigace: Evidence žáků a zaměstnanců, klasifikace, vysvědčení > Elektronický sběr dat ze školních matrik > Vlastní předávání dat ze školní matriky > Matrika v dotazech > Nejčastější chyby v matrice |
Uvádíme několik nejčastějších chyb při předávání matrik. Včetně jejich příčin a řešení. Pořadí odpovídá četnosti výskytu chyb.
1. Datum uvedené v doporučení ŠPZ
Základní informace o vyplňování najdete v nápovědě Doporučení pro vzdělávání žáka se speciálními vzdělávacími potřebami.
Vyplněná data (datumy) na sebe musí navazovat. První v pořadí je datum vydání doporučení, následuje datum návrhu na poskytování podpůrného opatření a do třetice následuje datum poskytováno od. V ideální případě mohou být všechna tři data stejná. V praxi ale obvykle následují po sobě. Jedno datum nesmí předcházet druhému, je-li ve výše zmíněném pořadí až následující.
Největší problémy nastanou, pokud je žák rediagnostikován a přinese nové doporučení. V tomto případě na sebe musí data (datumy) v zapsaných nálezech bezprostředně navazovat. Nesmí se překrývat. Nesmí tedy nastat období, ve kterém by platila obě doporučení zároveň!!
Prakticky se tedy u původního opatření opraví všechna tři data – datum konce platnosti doporučení, návrh na poskytování podpůrných opatření datum do a datum poskytováno do v seznamu podpůrných opatření uvedených v doporučení ŠPZ.
Data (datumy) v zápisu nového doporučení budou bezprostředně navazovat na opravená data z předchozího nálezu.
2. V matrice není vykázáno, že se žáci vyučují cizímu jazyku
Příčiny mohou být dvě:
u žáků není provedena aktualizace předmětů (modul Společné prostředí, nabídka Správce, Zápis předmětů žákům nebo modul Evidence, nabídka Data, Aktualizace předmětů u žáků)
předmět cizí jazyk nemá ve Společném prostředí (nabídka Datové soubory, Předměty) zaškrtnuto, že se jedná o cizí jazyk
Viz také JAZ1,JAZ2,JAZ3,JAZ4.
3. Správný zápis žáků vzdělávaných podle §38 a zejména označení žáků nezařazených do třídy ročníku
Tato problematika je podrobně popsána v nápovědě Vzdělávání žáků podle § 38 – plnění povinné školní docházky v zahraničí nebo v zahraniční škole na území České republiky
4. Chybně zapsaný IVP
Uživatelé většinou nechybují v zadání zdůvodnění – z důvodu SVP, ale chyby nastávají ve vyplnění data platnosti. Nejspíše z nepozornosti uvedou datum, které předchází datům zapsaným v doporučením ŠPZ. Je třeba si uvědomit, že doporučení ŠPZ je předpokladem pro přidělení IVP, a proto data na sebe musí navazovat.
viz také INDI.
5. Nesprávný nebo zcela chybějící zápis o opakování ročníku
podrobný postup je popsán v nápovědě Opakování ročníku.
Uživatelé často v dialogovém okně, ve kterém opakování zapisují, nevyplní příznak pro školní rok; nechají tam volbu -------------------.
Důležité je uložit tento záznam do historie – tlačítko Potvrdit a vložit záznam do historie. Toto je jeden z velmi důležitých záznamů, které jsou na záložce Historie, Podrobné údaje.
6. Nesprávně vykázaný upravený vzdělávací program (UVP)
V souvislosti s inkluzí byl do číselníku vzdělávacích programů (modul Parametry systému, záložka Údaje školy - organizace, tlačítko Číselník vzdělávacích programů) doplněn sloupec UVP, do kterého musí uživatelé vyplnit specifikaci vzdělávacích programů vytvořených (upravených) pro žáky s postižením.
Takový ŠVP je následně přidělen žákovi.
Viz také UVP.
7. Nesprávně vyplněné údaje žáka-cizince
U těchto žáků je potřeba přesnými postupy zadat zejména rodné číslo a bydliště. Zejména tedy trvalé bydliště, které má v zahraničí.
Podrobně je toto popsáno v článcích nápovědy:
8. Český jazyk není cizí jazyk
Z nepozornosti či nepochopení vyplyne nenápadná chyba při zadání předmětu český jazyk ve Společném prostředí (nabídka Datové soubory, Předměty). Zaškrtávátko je určeno pro označení cizích jazyků a pro následné vykazování, že škola poskytuje žákům patřičných ročníků výuku těchto jazyků.
Viz také JAZ1,JAZ2,JAZ3,JAZ4.