Přijímací zkoušky, zápis do 1. ročníku ZŠ
<< Klikni pro zobrazení obsahu >> Navigace: Bakalář - obecný modul pro práci s databankou > Přijímací zkoušky, zápis do 1. ročníku ZŠ |
Modul pro zpracování přijímacích zkoušek na středních školách, odborných učilištích a VOŠ. Modifikace pro základní školy - zápis žáků do 1. ročníku.
Modul přijímacích zkoušek můžeme použít též pro vyhodnocování nejrůznějších soutěží, olympiád atd.
Charakteristika
▪automatické rozdělení žáků do skupin pro konání přijímací zkoušky
▪velmi obecná definice podmínek pro přijímání žáků
▪relativně oddělené vyhodnocení pro různé obory studia (absolutně lze oddělit založením více aplikací v modulu Bakalář, pro každý obor jednu)
▪automatické vyhodnocení umístění na základě dosaženého počtu bodů
▪výstupní sestavy - pozvánky, výsledkové listiny, dopisy rozhodnutí o přijetí a nepřijetí
▪generování údajů pro úlohu Uchazeč VOŠ U41-01 a výkaz V 5-01.
Vazba na další moduly
▪přenos přijatých žáků do modulu Evidence
▪po roce, dvou letech - přenos klasifikačních údajů z Evidence zpět do přijímacích zkoušek - statistiky dle původní školy
▪u zápisu do 1. třídy - import žáků s odkladem z loňské aplikace zápisu
▪export a import XML (spolupráce s programem CERTIS, SCIO)
Popis
Jelikož je tento modul napsán prostředky programu Bakalář, lze se též studiem obrazovek, sestav či operací mnohému naučit.
Jádro aplikace přijímací zkoušky nalezneme v nabídce Zkoušky, Předefinování podmínek přijímacích zkoušek. Zde nadefinujeme položky, které budeme hodnotit ze ZŠ (známky, průměry, olympiády) a z přijímacích zkoušek (písemné zkoušky, testy,..). Pak systém vygeneruje sestavy, etikety, obrazovky pro zápis údajů ze ZŠ i přijímací zkoušky. Rovněž vytvoří operace pro vlastní vyhodnocení výsledků, a to na základě údajů, které byly při založení souboru uživatelem zadány.
Je třeba poznamenat, že vše máme pod kontrolou. Jak obrazovky, tak sestavy i operace pro vypočtení bodů můžeme v nabídce Správce (změna struktury souboru, tvorba obrazovek), Data (operace s daty) resp. Sestavy předefinovat.
Máme-li k tomu důvody (např. chceme mít definici zcela průhlednou, máme velmi neobvyklá kritéria), nemusíme vůbec část Předefinování podmínek přijímacích zkoušek používat. Vše si můžeme nadefinovat sami. Podstatné je: ▪úprava struktury souboru žáků (nabídka Správce - Změna struktury) ▪definice operací (nabídka Data), na základě kterých bude vypočtena hodnota položky Body_celk (celkový počet bodů). Pro zápis dat si můžeme nadefinovat obrazovky nebo využijeme Data - Změny dat - s výběrem položek nebo v pohledu. |
Poznámka: Konají-li se přijímací zkoušky např. do čtyřletého a víceletého gymnázia, doporučujeme definovat dva nové soubory v modulu Bakalář a evidovat žáky pro obě zkoušky odděleně. To platí i pro analogické případy.
Předpokládejme, že založíme přijímací zkoušky pod názvem PZ98_4L a PZ98_6L. Jestliže jsme nadefinovali určitou věc v jedněch PZ (např. sestavy, etikety, obrazovky, podklady) a chceme mít totéž v druhých, stačí překopírovat příslušný soubor např. z adresáře S1\ PZ98_4L a S1\ PZ98_6L:
LABELS.* - etikety
REPORTS.* - sestavy abecední seznamy, výsledkové listiny, pozvánky atd.
OPERACE.* - nadefinované operace pro vyhodnocení bodů
PODKLADY.* - podklady pro přijímací zkoušky
SCXPrij_zk.* - obrazovky zápisu údajů ze ZŠ a výsledků zkoušek
Prij_zk.* - vlastní soubory s žáky.
Je třeba mít na paměti, že uvedené soubory jsou provázány (např. operace, obrazovky a sestavy jsou vázány na strukturu souboru s žáky). Pro méně zkušené uživatele doporučujeme proto zejména po nadefinování jedněch PZ zkopírovat obsah celého adresáře (např. S1\ PZ98_4L) do druhého (S1\ PZ98_6L).
Poznámka k sestavám - reports
Dopisy pro přijetí a nepřijetí budeme muset dle okolností upravit (úřad pro odvolání, škola). Chceme zde upozornit na dvě praktiky používané pro odlišení dopisu pro chlapce a dívky:
1.Výraz s frází IIF např. IIF(POHLAVI="M","Uchazeč","Uchazečka")
2.Prostý text s podmínkou pro tisk (např. POHLAVI="M") - v tomto případě se v dopisu nacházejí dva texty přes sebe. Při úpravách si vždy jeden text přetáhneme na jiné místo.
Texty (objekty) v tvůrci sestav mají omezenou délku (cca 2.5 řádku). Budeme-li psát delší texty, musíme vytvořit více objektů (na každé dva řádky jeden objekt).
Vhodnější pro tisk dopisů je využití hromadné korespondence.
Abecední seznam hesel
Definice skupin pro písemnou zkoušku
Export a import XML (spolupráce s programem CERTIS, SCIO)
Import klasifik. údajů z EVIDENCE
Kontrola zápisu známek, průměrů, bodů,...
Přenos přijatých žáků do EVIDENCE
Rozdělení do skupin a určení času zkoušky
Statistická úloha U41-01uchazeč VOŠ