Formativní / kriteriální hodnocení

<< Klikni pro zobrazení obsahu >>

Navigace:  Evidence žáků a zaměstnanců, klasifikace, vysvědčení > Klasifikace > Zápis pololetní klasifikace >

Formativní / kriteriální hodnocení

Formativní/kriteriální hodnocení je možné využít pro základní a speciální školy.

Tuto funkci je třeba povolit v Parametrech systému, naplnit číselníky formativního hodnocení a poté je možné klasifikovat.

 

Upozornění: pro šk. rok 2024/25 je kriteriální hodnocení přístupné pouze v desktopové verzi Bakalářů.

 

Zprovoznění

Formativní / kriteriální hodnocení je třeba povolit v Parametrech systému, na záložce Evidence.

 

Číselníky formativního hodnocení (dle kritérií)

Číselníky najdeme v modulu Evidence, v nabídce Správce, Palety známek, hodnocení prospěchu, Číselníky formativního hodnocení.

 

Informace o číselnících FH

 

Kategorie kritérií pro chování

Číselník Kategorie kritérií pro chování obsahuje jednotlivé kategorie, podle kterých se dělí jednotlivá hodnotící kritéria pro chování. Podle stávající metodiky z Masarykovy univerzity je chování jediným hodnoceným 'předmětem', u kterého se používají kategorie na členění jednotlivých hodnotících kritérií, která jsou definována v číselníku Hodnotící kritéria.

 

Skupiny předmětů

Číselník Skupiny předmětů obsahuje seznam skupin předmětů, které se hodnotí stejnými kritérii, která jsou definována v číselníku Hodnotící kritéria. Pomocí tohoto číselníku je možné v případě, že existují předměty se stejnými hodnotícími kritérii, vyhnout se opakovanému definování stejných hodnotících kritérií jen pro různé předměty. Tím se zjednoduší vlastní číselník Hodnotící kritéria. Navíc je možné přes tento číselník také určit pro danou skupinu předmětů jinou hodnotící škálu než je hodnotící škála pro chování a obecná hodnotící škála pro teoretické předměty.

Příklad: pokud vytvoříte skupinu např. výchov, která by měla stejná hodnotící kritéria, a u které byste chtěli použít jinou hodnotící škálu, pak to uděláte právě přes skupinu předmětů s určením jiné hodnotící škály. Samozřejmě musíte mít tuto jinou hodnotící škálu nadefinovánu v číselníku Hodnotící škála (Úroveň dosažení očekávaného výsledku), abyste ji mohli použít.

 

Hodnotící škála (Úroveň dosažení očekávaného výsledku)

Číselník Hodnotící škála (Úroveň dosažení očekávaného výsledku) obsahuje několik různých hodnotících škál pro chování, teoretické předměty, případně další, pokud se vyskytne potřeba hodnotit zadaná kritéria pro nějakou skupinu předmětů/předmět ještě jinou hodnotící škálou odlišnou od hodnotící škály pro většinu ostatních předmětů. Při určení, pro která kritéria (jakého určení) se bude hodnotící škála používat, je možné volit mezi chováním, teoretickými předměty a výchovami s tím, že je dále možné rozsah dále upřesnit pro jaký stupeň ZŠ, případně ročník, nebo až třídu je daná hodnotící škála definována. Pro běžnou praxi by mělo stačit dělit hodnotící škálu pouze na typ předmětů (chování, teoretické předměty, případně výchovy) a ponechat rozsah na oba stupně ZŠ (hodnota 'O' v poli Stupeň ZŠ, což program sám doplní na rozsah ročníků od 1. do 9). Číselník je rozdělen vizuálně na dvě části, kde v levém seznamu je uvedeno pro které ročníky a typy předmětů je hodnotící škála uvedena, v pravém seznamu jsou zobrazeny konkrétní úrovně dosažení očekávaného výsledku, kde je uvedena zkratka, popis a % zvládnutí kritéria.

 

Hodnotící kritéria

Číselník Hodnotící kritéria obsahuje všechna hodnotící kritéria pro všechny předměty/skupiny předmětů pro jednotlivé stupně ZŠ, případně ročníky, nebo až jednotlivé třídy. Výše popsané udané určení hodnotících kritérií se následně projeví při klasifikaci každého konkrétního žáka tím, že se mu nabídnou pro konkrétní předmět pouze ta hodnotící kritéria, která odpovídají danému předmětu a stupni ZŠ, ročníku, případně třídě, do které žák v okamžiku hodnocení patří. Zároveň je možné ještě kritéria dále rozdělit podle pololetí, které je hodnoceno tím, že se u každého jednotlivého kritéria určí, zda bude hodnoceno v 1., 2., nebo obou pololetích. Pokud se bude kritérium hodnotit v obou pololetích, pak se údaj o období nechá nevyplněný (prázdný) a tím nebude dané kritérium přiřazeno ke konkrétnímu období (pololetí). Obdobně jako v číselníku Hodnotící škála je číselník vizuálně rozdělen na dvě části, kde v levém seznamu je opět uvedeno určení kritérií zobrazených v pravém seznamu. Kritéria jsou určena pro konkrétní předmět/skupinu předmětů, stupeň ZŠ, případně ročník, nebo až konkrétní třídu. V pravém seznamu je uveden název kritéria, předmět/skupina předmětů, a období (pololetí), ve kterém bude toto kritérium u žáka hodnoceno.

Ovládání:

Vedle tlačítek Přidání, Smazání a Editace jsou v tomto číselníku dvě nová tlačítka, kde pomocí tlačítka Hromadná kopie může uživatel rozkopírovat po předchozím označení jednotlivá kritéria z větší podmnožiny kritérií pro daný předmět/skupinu předmětů s konkrétním určením do jiné podmnožiny s jiným určením pro daný předmět. Většinou se to používá pokud uživatel chce vybrat konkrétní kritéria určená pro předmět/skupinu předmětů pro stupeň ZŠ a chce si z nich vydefinovat hodnocená kritéria v daném předmětu např. pro konkrétní ročník, nebo případně i konkrétní třídu.

Pomocí tlačítka Pololetí si uživatel v pravém seznamu konkrétních kritérií určí v kterých pololetích (obdobích) se bude to které kritérium hodnotit - možné hodnoty 1 (první pololetí), 2 (druhé pololetí) a neuvedeno (obě pololetí).