Manipulace s objekty - horké klávesy
<< Klikni pro zobrazení obsahu >> Navigace: Evidence žáků a zaměstnanců, klasifikace, vysvědčení > Vysvědčení > Manipulace s objekty - horké klávesy |
Horké klávesy
Ve většině případů si při práci s formulářem vysvědčení vystačíme s myší. Někdy však oceníme horké klávesy:
PgUp, PgDn, Ctrl+šipky - vertikální a horizontální pohyb formuláře v okně.
šipky - jemný vertikální a horizontální pohyb vybraných položek na blanketu.
Delete - zrušení označených objektů
Ctrl+A - označení všech objektů ve formuláři
Ctrl+D, Ctrl+F - poměrné zmenšení (resp.zvětšení) x-ové a y-ové souřadnice vybraných objektů
Ctrl+S - uložení formuláře do souboru
Ctrl+C - kopírování vybraných objektů do schránky
Ctrl+X - vyjmutí vybraných objektů do schránky
Ctrl+V - vložení objektů ze schránky na blanket
Ctrl+T - zkušební tisk
Ctrl+Q - konec editace blanketu
Ctrl+Z - krok zpět
Ctrl+Y - krok vpřed
Esc - předčasné zrušení akcí myší - např. počátek souřadnic, měřítko, vložení položek, zarovnávání atd.
F1 - nápověda
Vyvolání dialogu parametrů objektu
Na objektu dvakrát klikneme levým tlačítkem myši.
Dílčí (rychlou) změnu parametrů položky lze vyvolat kliknutím pravého tlačítka na položce a výběrem z rozbalovacího menu.
Označení objektu
Jeden objekt označíme pouhým kliknutím myši na objektu. Tabulku označíme kliknutím na jejím obvodu.
Označení více objektů
Zde existuje více metod.
1.Stiskneme klávesu Shift a kliknutím myši označujeme či odstraňujeme označení objektů
2.Klikneme myší mimo objekty a tahem myši vykreslíme obdélník. Po uvolnění levého tlačítka myši zůstanou označeny všechny objekty, které zasahovaly do vykresleného obdélníka.
Alternativy: Přidržíme-li při vykreslování obdélníka klávesu Ctrl, budou vybrány pouze textové objekty. Přidržíme-li při vykreslování obdélníka klávesy Ctrl+Shift, budou vybrány pouze čáry.
Označení buněk v tabulce
Blok tabulky pro změnu ohraničení či spojení buněk označujeme levým tlačítkem myši a stisknutím klávesy Alt.
Přesun objektů
Označené objekty přesuneme na jiné místo tahem myši nebo použijeme v nabídce Skupina Posunutí.
Pokud před posunem objektů stlačíme klávesu Alt, program si dál zapamatuje, jestli první následný pohyb myši byl kolmý nebo vodorovný a objekty se budou posunovat jen v tomto směru, tedy jen svisle, nebo jen vodorovně.
Změna velikosti objektů
▪textové položky: Objekt označíme kliknutím myši. Uchopením libovolného okraje upravíme délku nebo výšku položky.
▪čáry: označíme čáru, za krajní body úsečky můžeme změnit směr i délku čáry.
▪bitmapy: Velikost měníme shodně jako u textových položek.
▪tabulky: Chceme-li měnit počet řádků, klikneme dvakrát na obvodu tabulky a v dialogu změníme parametry tabulky. V opačném případě označíme tabulku, nastavíme ukazatel myši na jistou čáru. Ukazatel myši se změní v dvojici šipek. Přidržíme klávesu Ctrl, uchopíme čáru a pohybujeme s ní v horizontálním či vertikálním směru. Nepřidržíme-li klávesu Ctrl, bude se čára pouze pohybovat, ale rozměry tabulky se nezmění.
Alternativně lze změnu provést označením objektu a volbou Editace v příslušné nabídce (Položka, Čára, Tabulka, Bitmapa).
Speciálně pro čáry - přidržíme-li při natahování čáry klávesu Ctrl, bude čára přesně vodorovná či svislá.